Veel gestelde vragen
De Vereniging van Eigenaars (VvE) voert het beheer van de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex en ziet toe op de nakoming van de verplichtingen die de appartementseigenaars ten opzichte van elkaar hebben.
Als eigenaar van een appartement bent u op basis van de wet en dus automatisch lid van een Vereniging van Eigenaars.
Alle leden dragen de gemeenschappelijke lasten van de VvE en zijn dus verplicht hun aandeel te betalen. Dit bedrag noemen we de VvE-bijdrage en is gereserveerd om de staat van het appartementengebouw op peil te houden.
Een VvE draagt zorg voor alle zaken die onder de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de eigenaars vallen en dus het gehele appartementengebouw aangaan. U kunt dan denken aan ruimtes als de voor- en achtergevels, een portiek, een gemeenschappelijke tuin, maar ook het dak, de goten en een fietsenhok. Als mede-eigenaar van deze delen draagt u dus de verantwoordelijkheid voor het onderhoud en de bijkomende kosten.
Ja, alle regels die in een Huishoudelijk Reglement vernoemd staan en door de vergadering zijn vastgesteld zijn wettelijk. Het Huishoudelijk Reglement mag echter niet de splitsingsakte of het wetboek tegen spreken. Leden kunnen dus gedwongen worden zich aan de regels te houden.
De servicekosten zijn opgebouwd uit kosten voor dagelijkse uitgaven van de VvE, zoals reparaties, verzekeringen en energiekosten. Een ander deel van de bijdrage wordt gereserveerd voor uitgaven in de toekomst, zoals schilderwerk en vervanging van bijvoorbeeld een dak of fundering. De hoogte van de servicekosten wordt vastgesteld op de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering d.m.v. een rechtsgeldig genomen besluit.
Nee, dat is niet nodig. Dit zal namelijk de notaris voor u doen. De notaris zal daarnaast vragen hoe hoog het reservefonds is, wat de servicekosten van de woning bedragen en of er een achterstand in betaling is.
U kunt dan altijd contact met ons opnemen. Dat kan telefonisch op 0413-377627 of via mail info@fsgvastgoedmanagement.nl